Home / Evenimente / Sistemul „plătești-pentru-cât-arunci” poate crește reciclarea cu cel puțin 50% și poate aduce economii semnificative. Vezi studiile de caz: Parma și Mizil

Sistemul „plătești-pentru-cât-arunci” poate crește reciclarea cu cel puțin 50% și poate aduce economii semnificative. Vezi studiile de caz: Parma și Mizil

Încă din 2014, Zero Waste România a propus introducerea în legislație a două măsuri vitale pentru un management eficient al deșeurilor. Este vorba despre:

  • sortarea la sursă și colectarea separată a deșeurilor menajere și asimilabile, din ușă-în-ușă, pe cel puțin trei fracții (reciclabil, biodegradabil, mixt/rezidual – fracție umedă).
  • În cazul blocurilor, colectarea din-ușă în-ușă înseamnă colectarea de la ghenele asociațiilor de locatari. Acestea trebuie securizate, iar cetățenii trebuie să aibă acces pe bază de cod sau de cartelă, pentru un control și o monitorizare cât mai precise. Sancțiunile pentru sortarea incorectă sunt emise pe numele asociației de locatari. Astfel, cetățenii devin mai responsabili, iar operatorii de salubritate colectează cantități mai mari de deșeu reciclabil.

În cazul gospodăriilor individuale, cetățenii scot în fața porții în zile prestabilite pubelele de deșeuri, iar operatorul de salubritate le ridică. Sancțiunile se aplică direct utilizatorilor.

Cu ajutorul acestei infrastructuri, se poate ajunge la o țintă de reciclare de cel puțin 50%.

  • aplicarea instrumentului economic „plătești-pentru-cât-arunci”, după identificarea celei mai potrivite metode de aplicare la nivel local.

Cu ajutorul lui, se pot crește procentele de reciclare materială la 75-80%.

De asemenea, colectarea separată din ușă-în-ușă și instrumentul „plătești-pentru-cât-arunci” trebuie coroborate cu măsuri de prevenire a generării de deșeuri, precum avantaje economice pentru compostarea în propria gospodărie, facilități pentru reparatori și comercianți de produse vrac etc.

Cum se implementează sortarea și sistemul PAYT

Potrivit legii 211/2011, autoritățile sunt obligate să pună la dispoziția cetățenilor sisteme de colectare separată a deșeurilor. Se recomandă ca după implementarea infrastructurii de colectare să se aplice și o taxere de tipul PAYT. Sistemul „plătești-pentru-cât-arunci” este un instrument prin care autoritățile percep cetățenilor un tarif diferențiat, în funcție de metoda de contorizare, metoda de taxare și tipul de recipient.

Sistemul „plătești-pentru cât-arunci” este flexibil. Autoritățile pot alege între cinci tipuri de contorizare, patru tipuri de taxări și cel puțin șase metode de implementare. Cel mai eficient, dar și cel mai costisitor este sistemul de taxare prin cântărire. Cel mai simplu de implementat este sistemul bazat pe taxare la frecvență sau la volum. Găsiți mai multe detalii despre toate acestea, dar și despre beneficiile și dezavantajele aferente, în ghidul PAYT și în studiile de caz atașate.

Pentru oricare dintre metodele de contorizare, taxare și implementare ale sistemului PAYT este vitală desfășurarea unui program de educare, care să includă întâlniri cu cetățenii și seminarii, exact înainte de implementarea sistemului.

Ce rezultate au obținut cei care au implementat deja cele două măsuri

Peste 400 de orașe din Europa și-au asumat implementarea strategiei Zero Waste pentru Comunități și au implementat sisteme de colectare separată la sursă și de taxare PAYT. Dintre acestea, ne îndreptăm atenția spre două exemple: Parma și Mizil.

Parma – contorizare pe număr de colectări și taxare parțială pe unitate

Parma a ales colectarea separată din ușă-în-ușă și tarifarea parțială pe unitate (cetățenii obțin cele mai mari reduceri atunci când limitează deșeurile reziduale generate la 30 de colectări pe an, pentru o familie de patru membri). Datorită politicilor alese de administrația locală, Parma este la un nivel de colectare separată de 80%, iar în unele cazuri a depășit cu mult țintele propuse. Excepția o face cantitatea totală de deșeuri generată, care, după ce a scăzut în primii doi ani de la implementarea sistemului, a crescut în următorii doi ani, pe fondul revenirii din criza economică și a creșterii numărului de turiști cu 25% între 2012 și 2017.

În contrast, colectarea în orașele învecinate Piacenza and Reggio s-a făcut în continuare prin tomberoane stradale, ceea ce a dus la neîndeplinirea țintelor asumate în plan (70% reciclare). Pe perioada de patru ani în care s-a efectuat analiza sistemelor de management de deșeuri, Parma a fost singurul oraș din regiunea Emilia-Romagna în care a scăzut TARI (acronim pentru taxa de salubritate în Italia), cu 3.1%. În schimb, în Piacenza și în Reggio Emilia, costurile au crescut cu 8.5%, respectiv 9.7% (ultima fiind cea mai mare creștere înregistrată în cele nouă municipii din regiune).

De fapt, în Parma, situația este chiar mai bună decât o arată datele. Dacă se aplică reducerea maximă prevăzută în sistemul plătești-pentru-cât-arunci (reducere acordată atunci când o familie de patru persoane solicită cel mult 30 de colectări de deșeuri reziduale anual), tariful pentru 2017 scade până la 257.53 de euro, comparativ cu media de 263.45 de euro din raportul realizat de autorități.

Economia semnificativă resimțită în bugetul familiilor (60 de euro diferență între taxa din Parma și cea din Reggio Emilia) demonstrează scepticilor că modelul colectării separate din ușă-în-ușă, combinat cu taxarea plătești-pentru-cât-arunci, nu este obligatoriu mai scump decât modelul colectării cu tomberoane stradale (așa cum se pretinde de obicei, pentru a-i descuraja pe administratorii responsabili față de mediu să urmeze căi alternative în locul celor consacrate).

 

Mizil – contorizare pe greutate și taxare prin măsurare

În luna septembrie 2017, Primăria orașului Mizil a pregătit și a introdus infrastructura pentru sistemul „plătești-pentru-cât-arunci” (PAYT), pe două fracții: umed/mixt, uscat/reciclabil. Timp de o lună, sistemul a funcționat la modul demonstrativ: cetățenii au fost informați și încurajați să sorteze, însă nu au fost taxați diferit. Începând cu luna octombrie 2017, sistemul a fost implementat efectiv, iar cetățenii au început să plătească 35 de bani pe kilogram pentru fracția mixtă a deșeurilor, fracția reciclabilă sortată fiind preluată gratuit. Varianta aleasă de primar și de directorul companiei de salubritate a fost taxarea prin cântărire a deșeurilor mixte/reziduale (fracție umedă), cu ajutorul unor pubele cu senzori RFID și cu două autogunoiere dotate cu cântare și cu software specializat.

În decurs de 5 ani, investițiile ar putea aduce Primăriei Mizil economii de peste 2,5 milioane de lei la bugetul local. Cum calculăm? Stimulând cetățenii să sorteze deșeurile și să reducă fracția reziduală, Primăria poate trimite la groapa de gunoi cantități de deșeuri chiar și cu peste 50 % mai mici.

În ceea ce privește costurile pentru cetățeni, sistemul își dovedește deja eficiența. În 2016, locuitorii orașului Mizil au plătit lunar o taxă fixă de salubritate de 11 lei. Din octombrie 2017, când s-a introdus noul sistem de taxare, și până în decembrie 2017, locuitorii au plătit în medie cu 4,26 de lei mai puțin, lunar (unii au plătit puțin peste un leu, alții chiar și de 100 de ori mai mult). Ce este însă și mai important este faptul că sistemul ajută deja municipalitatea să facă economii. Din octombrie și până în decembrie 2017, Primăria a economisit 35.658 de lei, trimițând la rampa de gunoi cu 575 de tone de deșeuri mai puțin decât în perioada similară a anului precedent.

În ambele orașe, beneficiile economice au fost doar o parte dintre toate beneficiile înregistrate. Se adaugă, evident, cele sociale și cele de mediu. Puteți afla despre acestea consultând studiile de caz atașate. Colectarea separată și instrumentul PAYT sunt doar două dintre măsurile recomandate de strategia Zero Waste pentru Comunități. Pentru informații suplimentare legate de cele două sisteme, de studiile de caz sau de strategia Zero Waste, ne puteți contacta la datele de mai jos.

 

Contact Zero Waste România: Irina Breniuc | irina.breniuc@zerowasteromania.org | 0741 554 500

Facebook ZWRO | Website ZWRO (va fi relansat în curând) | Website ZWEU

 

Check Also

SERVICIUL DE STARE CIVILĂ Suspendarea oficierii casatoriilor

SERVICIUL DE STARE CIVILĂ: Suspendarea oficierii casatoriilor

SERVICIUL DE STARE CIVILĂ. se suspendă depunerea declarațiilor de căsătorie și oficierea căsătoriilor în municipiul Ploieşti

Valabilitatea actelor de identitate se prelungește cu 90 de zile de la încetarea stăriide urgență

Valabilitatea actelor de identitate se prelungește cu 90 de zile de la încetarea stăriide urgență

Valabilitatea actelor de identitate se prelungește cu 90 de zile de la încetarea stăriide urgență. Document ori declarația de proprie răspundere

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Powered by themekiller.com anime4online.com animextoon.com apk4phone.com tengag.com moviekillers.com